It depends on their apartment
- 0 Posts
- 22 Comments
I think it’s pretty ap-parent
dEVbiKub@feddit.nuto
Politik@feddit.nu•Jag vet inte var ska jag posta detta, men vad är den svenska motsvarigheten till en “redneck”?
4·2 months agoSpontant tänkte jag på bonne, eller lantis. Alternativt bondlurk, men känns lite gammeldags.
Svenska Wikipedia uppger:
Uttrycket kan ungefärligen översättas till svenska som “bondläpp” (motsats: ”stadsare” “stadsbo”) eller “bondlurk”[1]. [1]”redneck”. Norstedts stora engelsk-svenska ordbok. Läst 22 juni 2017.
dEVbiKub@feddit.nutoNyheter - Sverige@feddit.nu•[SVT] Skolbarnens fynd på utflykten: Låda med metamfetaminSvenska
3·3 months agoJa, om man hittar en påse med vitt pulver i Mjölby, så utgår man ju från att det är rent mjöl i påsen så att säga…
dEVbiKub@feddit.nuto
Politik@feddit.nu•[Diskussion] Är det rimligt att kunna dömas för att säga sanningen?
1·4 months agoTar bara och förtydligar att det inte var en text på ledar-sidan, utan en “Kommentar” på kultur-sidorna. Den är inte bakom betalvägg, men visst, kan lägga in den nedan för den som inte vill klicka på länken.
spoiler
Text: Kristina Hultegård Publicerad: 2026-02-06
I dag föll domen i det mål som för första gången har prövat om nätfenomenet Dumpens namnpubliceringar står i strid med brottsbestämmelsen om grovt förtal.
Givet den påtagliga begränsning av yttrandefriheten som förtalsbestämmelsen faktiskt utgör är utfallet inte särskilt förvånande. Sara Nilsson, som är ansvarig utgivare för sajten, blir varken den första eller sista som döms för spridandet av uppgifter om andras överhängande eller tidigare brottslighet.
Jag är själv tveksam till förtalsbrottets uppenbara begränsning av möjligheten att berätta om egna och andras brottserfarenheter. Tveksam i ordets rätta bemärkelse, eftersom jag verkligen tvekar. Jag tror att lagstiftningen har en nödvändigt civiliserande inverkan på vår samhällsgemenskap men jag tror samtidigt att den har en oproportionerligt begränsande inverkan på utsatta barn och kvinnors rätt till skydd och erkännande.
Brottsoffer och andra berörda begränsas av förtalsbestämmelsen i sina möjligheter att berätta om reell fara. Ett sådant exempel såg vi i det så kallade Rönninge-fallet, där en tidigare granne dömdes för att ha spridit uppgifter om att den tidigare straffade Vilma Andersson hade flyttat till området.
Få skulle ifrågasätta rationaliteten och moralen i ett sådant agerande idag. Dumpen utgör ett annat exempel på i övrigt berörda, som genom sin uppsökande verksamhet identifierar personer med benägenhet att begå brott mot barn och unga.
Oavsett var förtalsbrottets gränser bör dras, min tvekan kvarstår verkligen, vill jag ändå passa på att komma ut som Dumpen-sympatisör. Det är både möjligt och moraliskt acceptabelt att förorda sådant som inte är tillåtet eftersom civil olydnad har en självklar plats i varje demokrati.
I min vardag och mitt yrkesliv möter jag sällan någon med annat än kritiska perspektiv på Dumpen. Så fort jag vädrar min uppfattning om publiceringarnas moraliska legitimitet möter jag rimliga invändningar om folkdomstolar och rättssäkerhet. Jag vet samtidigt (eftersom jag frågar) att ingen av dessa kritiker tar del av Dumpens publiceringar i den utsträckning som jag gör det.
Jag tar del av alla publiceringar för att förstå vad det är som har föregått den så kallade uthängningen. Ingen av namnpubliceringarna på Dumpen har föregåtts av annat än en dokumenterad önskan om att inleda en sexuell kontakt med en person under 15 år. Man kan inte halka in, man kan inte missta sig, man kan inte hamna på sajten på annat sätt än genom att uttrycka en vilja till sexuella kontakter med ett barn.
Även om jag förstår och naturligtvis medger risken att publiceringarna leder till stor utsatthet hos den uthängda är min förtrogenhet med utsattheten hos groomade barn så stor att jag ändå vidhåller min uppfattning: det är alla vuxnas ansvar att avstå från att sexchatta med barn och att söka hjälp om man inte klarar det.
Jag hade visserligen hellre sett att Dumpens verksamhet hade kunnat överföras till Polismyndigheten, men en sådan överföring hade fordrat en lagändring på det sättet att sexuella kontakter med fiktiva barn skulle kriminaliseras.
En sådan lagförändring hoppas och väntar jag på. Jag hoppas också att Dumpen, i linje med principerna för civil olydnad, har uppmärksammat problemet med sexuell rovdrift på barn i den utsträckning att de snart har utdaterat sig själva.
dEVbiKub@feddit.nuto
Politik@feddit.nu•[Diskussion] Är det rimligt att kunna dömas för att säga sanningen?
2·4 months agoKristina Hultegård skrev en läsvärd spalt i GP om det, i samband med Dumpen-domen https://www.gp.se/kultur/fortal-eller-ej-jag-ar-dumpen-sympatisor.2ee11fa5-d965-4e0d-a729-b5ab0d998581
Jag kan väl också ställa mig delvis skeptisk till nuvarande lagstiftning (eller tillämpningen av den), men säger man bara kort och gott att allt är OK så länge det är sant, så missar man detaljen att vad som är sant inte alltid är så svart och vitt. I fallen med Dumpen verkar de ju varit noga med att kunna backa upp allt med sparade chattar etc., men i många andra fall så är det ord som står mot ord, och upplevelser mot upplevelser. Att objektivt avgöra vad som är sant är inte alltid så enkelt.
dEVbiKub@feddit.nutoNyheter - Sverige@feddit.nu•[SVT] Snöpenisen tillbaka i Borås – revs direkt av TrafikverketSvenska
4·5 months agoSVT missade möjligheten till rimligare rubrik i stil med: Snöpenis rest utanför Borås
Halv-OT: kan också tipsa om att biblioteken allt mer erbjuder diverse digitala tjänster. Exempelvis, för den med lånekort på Göteborgs Bibliotek kan man streama 8 (har jag för mig) filmer per månad utan kostnad från Cineasterna (https://www.cineasterna.com/sv/library/82/selected). Kommer nya filmer hela tiden, där finns mycket gamla klassiker (tex Chaplin), en del mer arty, och diverse annat. Finns telefon-app med Chromecast-stöd.
Ibland kändes det som att den gick lite på tomgång, men Findus är ju oavsett störtskön i alla lägen!
Har kollat igenom lite gamla julkalendrar som jag antingen sändes innan jag var född eller var för liten (Trolltider, Ture Sventon), och andra som jag minns att jag gillade men inte sett sedan det begav sig (Tomtemaskinen med Pettson och Findus). Har för mig man kan se några året runt medan andra bara fram till slutet av januari, så kan vara bra att dubbelkolla så att man inte kommer halvvägs och får vänta till december för att fortsätta…
Perhaps more striking, the UK is not on the list.
Kanske inte det mest revolutionerande, men om man fular till en vit sås direkt i pastakastrullen bestående av iMat och en dutt maizena/mjöl, så brukar det sitta fint med lite bjäst också.
dEVbiKub@feddit.nuto
Sweden@lemmy.world•Rikspolischefen: "Det finns inget normalt användningsområde [utanför beställningsmord] för [Signal].
6·10 months agoAh, så det Hegseth skrev om bombningen i Yemen var egentligen mer som en orderbekräftelse på beställningen…?
dEVbiKub@feddit.nutoNyheter - Sverige@feddit.nu•[SVT] Aktivisterna blockerade E4 – HD friar från sabotageSvenska
3·11 months agoAtt det öht åtalades för sabotage och att Tingsrätten fällde dem är fan skandal, bra att Hovrätten och HD satte ner foten, och att det blir vägledande.
Vet att det hos grossister finns större förpackningar med violife veganost (~2 kg), så känns ju inte omöjligt att det skulle kunna vara fallet för tex fejkon. Privatpersoner kan ju dock inte handla från grossister, men om du gör inköpet åt ett företag så är det ju bara att köra…
dEVbiKub@feddit.nutoNyheter - Sverige@feddit.nu•Signal lämnar Sverige om regeringens förslag på datalagring klubbasSvenska
7·1 year agoJag begär inte att våra politiker ska vara experter på kryptering o dyl, men den totala brist på grundläggande förståelse på det här området från de som driver på det här lagförslaget är fan skrämmande.
dEVbiKub@feddit.nuto
World News@lemmy.world•The dangers of China’s fervent cyber-nationalismEnglish
162·2 years agowhile the iconic mineral water bottle’s red cap was deemed to be a reference to the Japanese flag.
What’s the main colour of the Chinese flag now again…
dEVbiKub@feddit.nuto
World News@lemmy.world•Swedish children to start school a year earlier in move away from playEnglish
12·2 years agoI disagree, kids should not work as they have no sense for quality.



Var nyligen på WGT i Leipzig, det var gött som vanligt. Lyckades få biljetter till Fusion, så det blir det veckan efter midsommar. Och så Norbergfestivalen i början av juli. Får se om det kanske blir ett besök på Clandestino också, ska lyssna in mig lite, men vet iaf två band som är intressanta. Vad gäller lösa konserter så ser jag fram emot Sunn O))) om lite mer än en vecka, och så blir de en sväng till Köpenhamn för att se Tricky (datumet i Göteborg krockar med Fusion…).