Väldigt Aftonbladet-tungt länkade i senaste avsnittet.

När den amerikanska filosofen och litteraturprofessorn Judith Butler nu utkommer med ”Who’s afraid of gender?” ser hen ut över en värld som förändrats enormt, till det sämre, sedan den inflytelserika ”Gender trouble” utkom 1990. Det sveper en konservativ våg över oss alla, stundom fascistisk, stundom med dogmatiskt religiösa förtecken. Kön och genus, kampen för kvinnors, fattigas, hbtq-personers rättigheter möter ett motstånd som är välorganiserat och samtidigt spretigt – vad förenar egentligen den transkritiska feminismen med Vatikanen, Putins Ryssland och evangelikansk amerikansk höger?

AI-sammafattning:

  • Judith Butler utger boken ”Who’s afraid of gender?”, vilket är en fortsättning på genusfrågorna sedan hennes verk ”Gender trouble” från 1990.
  • Boken behandlar en värld där det råder en konservativ och delvis fascistisk våg mot köns- och genusfrågor, riktad mot kvinnor, fattiga och HBTQ-personers rättigheter.
  • Butler tar upp hur kritik mot genusteori ofta är sammanflätad med invandringsmotstånd, exempelvis genom Italiens premiärminister Giorgia Meloni som kopplar genusideologin till invandring.
  • Påven Franciskus och andra konservativa krafter ses uttrycka starkt motstånd mot genusteori, vilket de anser underminerar traditionella könroller och familjestrukturer.
  • Butler diskuterar också hur genus är något som lärs in och ständigt återskapas genom kulturella och sociala praktiker, inte bara ett fast biologiskt tillstånd.
  • I sin analys kritiserar Butler synen på kön som något fast och orubbligt, och belyser komplexiteten i könshormonnivåer och deras variabilitet bland individer.
  • Butler tar upp den skeva och högljudda debatten om könstillhörighetslagen i Sverige, där hon ifrågasätter de som kallar sig feminister men som stänger dörren för vad som definierar en kvinna.
  • Butler avhandlar också den trans- och genuskritiska feminismen, särskilt i Storbritannien, och bemöter deras argument och farhågor om säkerhet och könstillhörighet.
  • Slutligen framhäver Butler att ingen kan äga definitionen av kön och kritiserar det sätt på vilket transpersoners identiteter ofta förnekas eller felaktigt tolkas.