Joan Westenberg skriver mycket om AI. Hon är i min mening varken överdrivet positiv eller negativ utan har ett kritiskt förhållningssätt.

Vad tycker ni om hennes text?

Vilka fler skriver bra om AI? Det kan vara enbart kritiskt eller enbart positivt också. Jag behöver inte läsa sådant som är färdigtuggat

    • samuelOP
      link
      fedilink
      Svenska
      arrow-up
      1
      ·
      edit-2
      2 years ago

      Spännande att läsa vad Chomsky tycker. Det här borde vara hans specialitet: språk och politik. Men du citerar en massa på svenska. Vad kommer de citaten från?

      • frikretsA
        link
        fedilink
        Svenska
        arrow-up
        1
        ·
        edit-2
        2 years ago

        Oftast saxat ur AI-sammanfattningar av artiklar.

        • samuelOP
          link
          fedilink
          Svenska
          arrow-up
          1
          ·
          edit-2
          2 years ago

          Bra om du skriver det i så fall. Alltid bra att veta vad källan är. Och just kring AI är jag mer skeptisk än andra källor för det är ju hallucinationer som i bästa fall blir rätt. Men som Chomsky tar upp, man behöver verifiera att det är rätt först:

          It’s as if a biologist were to say: “I have a great new theory of organisms. It lists many that exist and many that can’t possibly exist, and I can tell you nothing about the distinction.”

          Det ger liksom inte så mycket att veta vad en AI kokat ihop inte en människa först verifierat att det stämmer.

          • frikretsA
            link
            fedilink
            Svenska
            arrow-up
            2
            ·
            2 years ago

            Kan vara mer noggrann med att märka ut. Dock är sammanfattningar i mindre utsträckning föremål för hallucinationer. Materialet skickas ju med i kontexten till språkmodellen och är ju därmed “närmare” än det som skvalpar runt i neurala nätverket sedan innan.

            • samuelOP
              link
              fedilink
              Svenska
              arrow-up
              1
              ·
              2 years ago

              Jepp, sant. Risken för fail minskar med sammanfattningar