• GissaMittJobb@lemmy.ml
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    edit-2
    1 year ago

    Fler tåg, nu och för all tid.

    300 km/h snitt hela vägen ner till södra Spanien, allt annat är otänkbart

  • lime!@feddit.nu
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    arrow-down
    2
    ·
    1 year ago

    nä vi lägger ju ner järnvägen istället. mycket bättre.

    sen är det ju det där att vi inte är elektriskt kompatibla med järnvägen på kontinenten också…

    • Successful_Try543@feddit.org
      link
      fedilink
      arrow-up
      7
      arrow-down
      1
      ·
      edit-2
      1 year ago

      Map of the railway electrification systems in Europe

      Där finns inte “den” elektriska systemet på kontinenten.

      Moderna tåg drivs vanligtvis av en asynkronmotor med en spänningsomvandlare och en frekvensomvandlare.

      • Kjell@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 year ago

        Vissa länder har olika spårvidd också och ERTMS (signalsystem) håller på att byggas ut. I Sverige vill regeringen att skiftet till ERTMS ska vara färdigt 2042. Så det finns lite att jobba på inom järnvägen.

      • lime!@feddit.nu
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        arrow-down
        2
        ·
        1 year ago

        inte om de ska igenom danmark, då behöver de två uppsättningar för att komma igenom deras (objektivt bättre) 25kV-system.