Jag var på Cyklopen i Stockholm på anarkistiska bokmässan förra året. Mycket bra litteratur men även brädspel! Det fanns helt färdiga brädspel som alla andra. Men det fanns också några kamrater som hade gjort egna spel av papper, alltså designat spel och testade dem med andra besökare.
Jag länkar till ett inlägg om Oceania 2084. Spelytvecklaren har en kickstarter igång
Jag har skrivit några gånger att spelet är antiauktoritärt. På vilket sätt? Jo, även om spelet skapar berättelser som kan uppfattas som en serie personliga misslyckanden och en motståndsrörelses undergång (redan innan den har kommit igång), så handlar det faktiskt om att inte ge upp. Det handlar om att göra motstånd mot förtryck för att det är rätt sak att göra. Inte för att det är en kamp som går att vinna. Eftersom kampen mot förtryck är en evig strävan kommer den aldrig att ta slut. Så det är av största vikt att kämpa mot det, annars kommer vi att kastas in i en ännu värre och mindre beboelig verklighet.
Kampanjen har nu fått 30% stöd och vi är redan halvvägs genom de 30 dagarna. Spelet är en samarbetsbaserad berättarupplevelse, där en spelare spelar som de andra spelarnas tydliga antagonist. Det är ett känslomässigt spel, det är ett filosofiskt spel och det är på många sätt ett allvarligt spel. Det är ett spel
Det finns så många rollspel som är bra på att ifrågasätta eller beskriva maktobalans. Jag är i huvudsak brädspelare, som jag tycker är sämre på att beskriva individers eller en grupps upplevelser, men bättre på att beskriva händelser eller mekansimer på makro-nivå. Det är svårt att veta vad som skulle göra ett spel socialistisk eller anarkistisk. Jag skall försöka skissa på en uppdelning härunder. Kommer säkert gå långt utanför vad som vanligtvis skulle anses vara socialistisk/anarkistisk.
Det blev rörigare än jag hade tänkt, men då har jag i alla fall dumpat lite tankar någon stans.
Vad har ni för bra exempel? Och vad tänker ni skall till för att kalla ett spel socialistisk eller anarkistisk? Skulle ni dra gränserna på ett annat sätt?
Riktigt många bra tips! Jag har Bloc by bloc mem det är riktigt svårt! Dina förslag på punkt 2 får jag kika vidare på!