Just det. Fred Serval, designern av Red flag over Paris och A Gest of Robin Hood, hade i går ett panelsamtal om spel och sociala rörelser på sin YouTube-kanal tillsammans med bl.a. Alex Knight som designat Land & Freedom (spanska inbördeskriget sett från Republikanska sidan). Har inte hunnit lyssna än, men är säker på att det är intressant.
https://www.youtube.com/live/o3mJ3Hbffko?si=sA_lwx8VvfYWjhIg
Det finns så många rollspel som är bra på att ifrågasätta eller beskriva maktobalans. Jag är i huvudsak brädspelare, som jag tycker är sämre på att beskriva individers eller en grupps upplevelser, men bättre på att beskriva händelser eller mekansimer på makro-nivå. Det är svårt att veta vad som skulle göra ett spel socialistisk eller anarkistisk. Jag skall försöka skissa på en uppdelning härunder. Kommer säkert gå långt utanför vad som vanligtvis skulle anses vara socialistisk/anarkistisk.
Det blev rörigare än jag hade tänkt, men då har jag i alla fall dumpat lite tankar någon stans.
Vad har ni för bra exempel? Och vad tänker ni skall till för att kalla ett spel socialistisk eller anarkistisk? Skulle ni dra gränserna på ett annat sätt?
Kul! Bra att ni valt en bok som jag redan läst. Får se om jag läser om den i takt med diskussionerna.
I bostadsområdet där jag bodde förut fanns det intecknad vävstuga i ett av lokalerna som hyresgästföreningen tillhändahöll. Jag tror dock att det var länge sen det stod någon vävstol där. Bra påminning om att faktiskt lära sig lite hantverk. Det finns också vävstolar som är betydligt mindre och därmed kan få plats i en vanlig lägenhet (och sådan inte kan göra lika stora tyger).
På högstadiet blev vi ombedda att skriva en längre text på engelska om Malta. Jag var lat och hittade på allt. Det borde i sig vara ett bevis för att Malta inte finns.
Will need to try this again. Has always gotton mold ehen making sauces. Thsnks for the xantham gum tip.
För mig fanns det en tydlig bro mellan metal och klassisk utan att jag riktigt kan förklara hur.
Jag skall kolla upp Wolves.
Tack för tips!
Hittade artikeln. Ars Technica: UnitedHealth uses AI model with 90% error rate to deny care, lawsuit alleges
But, instead of changing course, over the last two years, NaviHealth employees have been told to hew closer and closer to the algorithm’s predictions. In 2022, case managers were told to keep patients’ stays in nursing homes to within 3 percent of the days projected by the algorithm, according to documents obtained by Stat. In 2023, the target was narrowed to 1 percent.
And these aren’t just recommendations for NaviHealth case managers—they’re requirements. Case managers who fall outside the length-of-stay target face discipline or firing. Lynch, for instance, told Stat she was fired for not making the length-of-stay target, as well as falling behind on filing documentation for her daily caseloads.
Anarchist Accounting låter riktigt intressant och en annorlunda ingång.
Det är en upprörande artikel då det handlar om dråp på civila, men också då det är en teknik som suddar ut beslutsansvaret.
Erfarenheten säger att teknologi som används i krig kommer användas civilt efteråt. Eller rättare sagt det sker redan. Läste för ett tag sen om ett amerikansk sjukvårdsförsäkringsbolag som använde automatiska beslutssystem för att besluta om försäkringar. I teorin skulle alla beslut gås genom av en människa, men i praktiken pressades handläggarna att lägga sig nära AI-beslutet i de flesta fall.
Jag vet att ekonomisk bistånd i Uppsala använt AI som beslitsstöd i flera år, men har ingen koll på hur det används. Det finns säkert i flera kommuner.
Vi är halvvägs just nu. Jag tycker den är båda välgjord och rolig. Det skojas flera gånger med historiska tv-draman. Jag är säkert över genomsnittlig intresserad av norsk socialdemokrati, men det finns nog paralleller till Sverige också.
Min kompis’ påsksmörgåstårta blev båda snygg och god.
Bloc by Bloc har jag hört mycket väl om, och för väl också ett argument om värdet av olika strategier och prioriteringar i ett politiskt (autonomt) arbete.
Red flag over Paris har jag spelat några gånger (det är tydligen utsåld just nu, men kan spelas online). Fred Serval är uttalad marxist och det skall bli spännade att se vad han gör vidare. Vet att han snart ger ut ett Robin Hood-spel inspirerad av marxistisk banditteori.
Har kommit ganska mycket intressant de senaste åren, och det mesta har jag inte spelat, men tänker på Votes for Women, Stonewall Uprising, Molly House, John Company och Cross Bronx Expressway, spel som kommit (eller snart kommer) ut som har någon slags social politisk kommentar. Vet också att det finns någon som jobbar på ett spel om gruvstrejkerna i England på 70-talet.
Det är rätt heftigt hur stor del av spelhobbyn i Sverige som äger rum genom olika föreningar snarare än genom butiker.
Vår mår jättebra just nu. Den står i ett fönster i söderläge, men med tak utanför (så det blir inte jättestärkt). Den får vatten ganska sällan, men ordentligt när vi först vattnar. Jag vattnar alltid underifrån, i krukan. Jag har läst något ställe att den har någon sorts “vattenreservoar” under jorden så det kan vara att den har vatten där fast jorden är torr. Man skall tydligen behandla den som en suckulent.
Jag tänker om man känner på jorden och den är fuktig så skall man inte vattna. Är jorden torr så kan man gärna vänta två veckor, sen vattna en ordentlig skvätt.
I mina Youtube-prenumerationer i dag fick jag upp en video om Striking Flint från Hollandspiele om United Auto Workers sit-down strejk mot General Motors 1937. Detta är en av få spel jag sett hittils som handlar om facklig kamp. Det ser ut som om det är ett spel som berättar om en bestämd händelse från arbetarhistorien. Frågan är om man även kan använda den för att diskutera facklig strategi, taktik och arbetsmetod.
Hollandspiele är en liten amerikansk förläggare som ofta ger ut intressanta spel där de som driver bolaget är tydlig placerade på vänsterkanten. Bara synd att spelen är rätt dyra och de bara har en återförsäljare i Europa.
A Look At Striking Flint (5:38)