• 1 Post
  • 20 Comments
Joined 9 months ago
cake
Cake day: March 26th, 2024

help-circle
  • Ett alternativ där är ju att spinna upp något som en SearXNG-instans, vilket inte skulle vara så svårt och lastar av indexeringen på andra sökmotorer eftersom det är en metasökmotor. Vilka sökmotorer som tas data från går att konfigurera, både vilka som är påslagna som standard för instansen och vilka som går att välja som sök-källor. Jag har själv funderat på att spinna upp en personlig instans anpassad efter vad jag vill ha från den, och typ hacka in stöd för Baidu för att söka på kinesiska och bildsökning via Yandex eftersom deras bildsök ofta får fram resultat som inte dyker upp med Google och Bing.





  • wwklndtoHacka, koda, skapaWebbläsare
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    4
    ·
    6 months ago

    Jag är en sucker för GNOME 3, men jag kör det med Forge-tillägget som ger tiling för fönstren. Kan göra det mesta utan att behöva använda musen då vilket är najs, men får fortfarande ha allt GNOME-godis och utseendet jag gillar. När en har 64GB RAM känns det OK att lyxa till lite. :) En gång i tiden körde jag en Fluxbox-variant på Windows vilket var najs, och för lite mer än tio år sen körde jag Arch utan desktop environment utan bara dwm som fönsterhanterare. Det var lite väl sparsmakat, haha.



  • Såg just någon posta den här väldigt balla affischen from PFLP (Folkfronten för Palestinas Befrielse) gjort för i år, jag måste säga att deras grafiska formgivning och illustrationer alltid går oerhört hårt! I klassisk internationell andra har de gjort varianter på arabiska, italienska, spanska, engelska, och turkiska som går att hitta på deras hemsida. :)



  • Åh, jag hade typ helt glömt bort Stormens Utveckling. Jag lyssnade på Lilla Drevet ca 2017 och sen Stormens Utveckling när den startade men den blev så småningom utträngd ur min poddfeed av att jag lyssnade på annat. Tänkte för ett tag sen på podden när jag började läsa lite Andreas Malm-böcker och “How to Blow Up a Pipeline” blev till spelfilm!





  • Jag gillar båda, men nog blir jag lite irriterad när jag ser vänstergrupper sätta sina affischer över andra, suck. Här i Sundsvall ser jag typ konstant UV- och RKU-klibbor över varandra (och nån enstaka RKP nu när de finns). Dock är det mest roligt att se M-klibbor, det känns off-brand för moderater att sätta upp sånt lol.





  • wwklndtoKvarterskrogenVilka föreningar är ni med i?
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    4
    ·
    9 months ago

    I dagsläget är jag mest aktiv här i Konstellationen och Mellannorrlands LS av SAC, men är även med i Naturskyddsföreningen och Hyresgästföreningen. :)

    När det kommer till föreningar jag gillar men inte är med i vill jag ge en shout-out till Arbetarbildning. En kompis var med där när han bodde i Stockholm, och jag fick intrycket att de gör ett väldigt bra jobb när det kommer till att hjälpa folk studera Marxistisk teori från allehanda tendenser och att försöka se både de bra och dåliga delarna med historiska socialistiska experiment och försöka lära av dem!

    Var med i Kommunistiska Partiet ett tag, men hoppade av; den lokala avdelningen av partiet och RKU var jättebra men det var under tiden Robert Mathiasson var partiledare vilket märktes i hur dåligt partiet centralt var på att motarbeta högeravvikelser och socialkonservativt trams. En bunt avdelningar runtom i landet höll på och satte upp främlingsfientliga affischer (typ “Gå med i facket eller åk hem” riktat till nyinvandrade arbetare i Malmö är ett exempel), medan RKU Uppsala upplöstes för att de motsatte sig det. Såg att Mathiasson gick vidare till att skriva för Nyheter Idag efter han lämnade partiet vilket inte är jättechockerande.


  • Det är helt klart inte okomplicerat att applicera bosättarkolonialism-ramverket på norra Sverige, men jag tycker att texten jag länkade har en del intressanta tankar kring det! “Vithet” som koncept är ju också komplicerat och handlar mer om socioekonomiska relationer än något annat, och många samer har ju inlemmats i “vitheten” på bekostnad av kulturyttringar på samma sätt som andra folkgrupper inlemmats i vithet genom historien. Jag är inte helt säker på att det går att applicera urfolk vs. vita bosättare på samma sätt i Norrland som på en del andra ställen, men jag tror att det skulle vara en bra sak om t.ex. Sápmi skulle få mer självbestämmande än det har i relation till Sverige i stort, och att det skulle ske med samisk kultur osv. i åtanke på ett sätt som många krav på norrländsk självständighet inte har. Jag har själv många gånger sagt att jag vill se Folkrepubliken Norrland eller nåt åt det hållet, men att den i så fall inte ska uppställas på sådant sätt att det bara blir en mer lokal maktstruktur som inte tar hänsyn till samer.

    (På nåt sätt verkar det som jag bara skriver här när jag känner mig yrslig och jävlig, så jag ber återigen om ursäkt ifall texten blev lite virrig nånstans där.)



  • Personligen tycker jag att bosättarkolonibegreppet fortfarande är väldigt relevant och användbart när det kommer till Sverige! Om du inte läst den förut tycker jag att Åsa Össbos artikel “Från lappmarksplakat till anläggarsamhällen: Svenska bosättarkolonialism gentemot Sápmi” är väldigt intressant. Den går att läsa här. :) Relationen mellan Sverige, Sápmi, och Norrland är över lag intressant, och definitivt något som jag personligen brukar tänka på som att det har flera “lager” (och som ligger mig nära om hjärtat då farfars släkt är från Kalixtrakten och mormors släkt bott i Höga Kusten i minst femhundra år): den svenska bosättningen av Sápmi, behandlingen av tornedalingar genom försöket att utrota meänkieli, svensk “rasbiologisk forskning” gentemot både samer och tornedalingar, sättet t.ex. olika bondska mål på mindre direkta sätt närapå utrotats; under tiden som Sverige som nation uppstått och inlemmat de folkgrupper som bott i norra halvan av landet har både en bosättarkolonial process och ett starkt fokus på utvinning av naturtillgångar där vinster till största del gagnar folk utanför området lett till att Norrland utgör ett slags ekonomisk semiperiferi där såväl urfolk som andra upplever en viss nivå av förtryck från “storsvensken”.

    (Jag hoppas det här var relativt läsbart, jag tappade bort mig nånstans mitt i efter jag var tvungen att springa iväg en stund, haha.)


  • Jag tycker det är bra att bosättarkolonialism som koncept kommer in i rampljuset, och att det är ett oerhört viktigt begrepp för nutida politik, men det är ju inte första gången ett begrepp med en tydlig etablerad betydelse används trubbigt när det blir populärt. Populariseringen av begreppet “intersektionalism” hade lite samma effekt, och det kom att användas på en hel del spännande sätt. Som ofta är fallet så är inte Blombergs idé om att israeliska judar kan “åka hem” helt tagen ur luften, eftersom många bosättare specifikt rest till Israel från andra länder för att ta del av bosättarprojektet och har dubbelt medborgarskap. Däremot är det ju tydligt befängt att alla kan “åka hem” på det sättet hon förtydligar att hon menar.

    En sak jag brukar tänka på är hur Pan-Africanist Congress sekreterare Benny Alexander definierade bosättare mot slutet av Sydafrikas apartheid-era: en vit person som deltar i förtrycket av ursprungsfolket, kontrasterat mot de två andra folkgrupperna de räknar som afrikaner: “ursprungsfolk vars historia inte kan spåras ut ur Afrika” och “vita och asiater vars enda hem och lojalitet är i Afrika”. (Översatt och tolkat från boken “The Opening of the Apartheid Mind” av Heribert Adam och Kogila Moodley publicerad 1993, så språkbruket är kanske inte hur jag själv hade valt att formulera saker.) Det passar ju ändå rätt bra ihop med idén om att ett fritt Palestina är ett demokratiskt samhälle där alla har lika rättigheter oavsett etnicitet eller religion – även israeliska judar kan vara palestinier om de tror på ett demokratiskt samhälle med lika rättigheter för alla.

    (Jag fick en dunderhuvudvärk nånstans mitt i att jag skrev det här och fick gå ifrån datorn en stund, men jag hoppas det fortfarande är läsbart och förståeligt vad jag skrivit, lol.)